Hoi An - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Penny Nicols - WaarBenJij.nu Hoi An - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Penny Nicols - WaarBenJij.nu

Hoi An

Door: Penny

Blijf op de hoogte en volg Penny

28 Januari 2014 | Vietnam, Hội An

Hoi hoi!

Nou, de terugreis van Mai Chau naar Hanoi was voor papa geen pretje, hij voelt zich niet goed. Waarschijnlijk heeft hij een blaasontsteking. Wanneer we in Hoi An zijn gaan we snel op zoek naar een dokter. Ondertussen doorbijten en paracetamol slikken...
Eenmaal aangekomen in Hanoi gaan we naar ons hotel waar ze voor ons de treinkaartjes hebben geregeld. En ons wacht daar een verrassing! We krijgen (gratis) voor de drie uur dat we moeten wachten op de trein een kamer. Zeker nu papa ziek is, is dat helemaal geweldig. Hij zegt wel 100x wat een service he penny! Ja papa..... ;-) voordat we de nachttrein pakken, gaan we toch ook nog even wat eten. Westers it is! Na een week drie keer per dag vietnamees hebben we het daar even mee gehad. We gaan voor een lekkere pizza in een restaurant waar je vanalles kunt krijgen. Vanaf mijn plek kan ik de bar in de gaten en wat zie ik daar? Het is geen grapje, ik zie de pizzabezorger met onze pizza, hup uit de doos op een bord en daar hebben we onze pizza! Hahaha mooi toch, wat ze zelf niet kunnen besteden ze uit.
Daarna nog even chillen op de hotelkamer en op naar het station. En mijn god wat ziet die trein er uit! Versleten, oud en vies. En de wc, dat wil je helemaal niet weten. Zo'n trein zou bij ons echt niet meer rijden. Ik dacht dit doen we nooit meer. Maar het beddengoed was schoon en rook fris, het bed lag goed en uiteindelijk hebben we een prima ritje gehad. Rit van 16 uur, ja je moet er iets voor over hebben. Kostte dan ook maar ongeveer 35€ pp dusja...
We komen het station uitgelopen en we willen op zoek naar de lokale bus om daar mee naar Hoi An te gaan. Maar dan worden we overvallen door, ik denk minstens 10 mannen, die roepen "taxi hoi an, taxi hoi an, taxi hoi an" pffff nee zegt papa we want the bus. Oke zegt er een, kom maar! En wijst een taxibusje aan. Hij begint met 15 dollar. Papa zegt 10, hij nee. Ik word er gek van en zeg tegen papa kom, even verderop staan en ff overleggen. Dan roept de taxi chauffeur oke 10 dollar. Dat is ongeveer € 7,50 voor ons beide naar Hoi An, ritje van ongeveer een uur. Ja daar gaan we niet moeilijk voor doen met de lokale bus! Hahah en daar gaan we. Wauw! Ons hotel is prachtig, heeft papa goed geboekt nog in Hanoi. Schoon, groot, mooi, luxe. Een heeeeel groot contrast met Mai Chau. We hadden in eerste instantie 2 nachten geboekt maar we boeken er nog 2 nachten bij. Hier gaan we even relaxen, ontspannen en luieren.
Maar nu eerst de dokter. In de lonely planet had ik het ziekenhuis al gevonden, maar we checken bij de receptie even wat zij ons aanraden. Hij zegt we bellen wel een dokter, die komt dan hierheen en is er binnen 10 minuten. En inderdaad, binnen 10 minuten is hij er. Papa heeft een urineweginfectie, hij krijgt antibiotica en nog meer paracetamol. Hij (en ik ook) is erg opgelucht, nu gaat het beter worden, super!
We doen vandaag nog rustig aan en eten in het hotel, heel lekkere tomatensoep en daarna nog pasta. Smullen!
De volgende dag het stadje in, we zitten een stukje van het oude centrum af, maar het hotel heeft fietsen beschikbaar, dus we gaan op de fiets naar de stad. Wat is het hier mooi en sfeervol. Overal zie je lampionnen hangen en steeds meer versiering voor Tet, het feest voor het Vietnamese nieuwjaar. Dat is echt hét feest hier in Vietnam.
We vullen onze dagen hier met uitslapen, fietsen naar de stad, beetje ronddwalen, lekker eten, fietsen naar het strand dat hier heel mooi is, maar net te fris om te gaan liggen zonnen, aan het zwembad van het hotel chillen. HoiAn is het stadje van de kleermakers, maar daar hebben we geen zin in. We hebben wel geshopt! Ik zal er foto's opzetten van onze aaanwinsten;-)
En we hebben ook weer verder gepland, want rond de Tet (30/31 jan en paar dagen daarvoor en week daarna) is alles heel druk. De vietnamesen gaan dan zelf ook op vakantie of naar familie. We gaan 28 januari met het vliegtuig naar Siem Reap in Cambodja en blijven daar tot 2 februari om Angkor Wat en Siem Reap te bezoeken, dan weer 2 nachten in hotel hier (HoiAn) en dan met de dagtrein, nachttrein was al volgeboekt, naar Nha Trang. Dat is een mooi plaatsje met stranden en mooie eilandjes vlakbij. Daar blijven we tot 10 februari, dan is de drukte van Tet voorbij. We hadden nog geluk, want er waren niet veel hotels meer. En daarna zien we weer verder.

Papa is nu trouwens weer helemaal opgeknapt, heel fijn! Dus we kunnen er weer tegenaan, we hebben er zin in!

Lieve groetjes ons x

• 28 Januari 2014 - 09:48

Wilma:

Hey vakantiegangers jullie doen het goed daar,lekker naar Cambodja om nieuwjaar te vieren met goeie temperaturen ,hier is het 3 gr br....nog geen sneeuw!!!! de eerste sneeuwfoto is voor jullie.Ben benieuwd hoe ze het daar vieren!!Veel plezier saam!!!knuffels xxx ikke

• 28 Januari 2014 - 11:47

Je Zus:

Genieten, dat doen jullie wel! Goed bezig! Die vijf weken zijn zo voorbij....

• 28 Januari 2014 - 16:06

Melanie:

Fijn om te lezen dat het goed met jullie gaat en fijn dat ome Jan weer is opgeknapt. Veel plezier in Cambodja en alle andere mooie belevenissen die nog voor jullie liggen.

• 28 Januari 2014 - 18:12

Heidi:

Wat een mooie reis ! Gelukkig ome jan ook weer stuk beter. Veel plezier weer en tot het volgende reisverslag. X